Zdeněk Bláha vzpomíná na manžele Čábalovi

09.05.2014 14:03

Zemřel mi kamarád, zpěvák Vlastimil Čábal, kterého jsem měl rád a který měl rád mě. Je tak těžké mluvit o kamarádovi, který právě zemřel. Vzpomínky se matou, splývají nebo rozpadávají v nesourodé epizody. Ale ve tmě smutku mi jako světlo září jeho úsměv, stále slyším jeho smích. Usmíval se i toho večera před rokem, kdy jsme se viděli naposledy a kdy jsme zavzpomínali na nejrůznější historky. Třeba jak se stal členem rozhlasového sboru Česká píseň. Následně pak i sólistou, který nazpíval pro rádio přehršel krásných, hlavně ale milostných písní. Povětšinou v duetech. Ale tu historku vám povím.

Jednou večer seděl dirigent Zdeněk Lukáš v restauraci Řemeslnická beseda – v Plzni zvaná Řemenda. Po jeho boku seděli zpěváci František Ledínský s Pepíkem Širokým, pivo teklo proudem, vesele si prozpěvovali a kde se vzal, tu se vzal takový pomenší chasník, který pravil, že ten, kdo zazpívá vysoké béčko, dostane od něj metr piv. Jeden za druhým se šponovali, jak mohli – Lukáš, Ledínský, Široký, ale na kýženou výšku nedosáhli. No a ten 160 centimetrů vysoký chasník si stoupnul na židli, vyndal ladičku, fouknul tam akord a to béčko nasadil jedna báseň…. Zdeněk Lukáš Vlastu Čábala okamžitě angažoval jako sólistu.

Vlastimil se narodil v prosinci 1930 v Záluží mezi „medvědáři“, jak se říká odedávna Zálužákům. V Karlových Varech navštěvoval dvouletou keramickou školu, v Plzni studia dokončil se závěrečnou maturitou. První pracovní štaci představovala třemošenská Platinka, odkud přešel do laboratoře hornobřízské keramičky. Na vojně působil v uměleckém souboru „Vítězná křídla“, po návratu přijal místo správce Závodního klubu, kde vydržel 11 roků a potom až do důchodu pracoval v závodní kotelně. Co dodat – devět řemesel a desátá bída. Po celá ta dlouhá léta ale prozpěvoval nejen ve sboru Česká píseň, uplatnil se i coby sólista ve folklorním  souboru Úsměv.

Ani jsem vám neřekl, kdy jsem se dozvěděl o jeho odchodu do muzikantského nebe. Bylo to na tradičním Staročeském bále souboru Úsměv. Uprostřed muzikantského veselí za mnou přišel tanečník David Mildorf a podal mi k přečtení parte.  Upřímně řečeno veselí okamžitě vystřídal smutek. Smutek za kamaráda, který v Úsměvu s námi dlouhá léta prozpěvoval. Zasedl jsem za stůl, rukama podepřel hlavu a tiše přemýšlel. V té chvíli jsem si nedovedl představit, že by jméno Vlastimila Čábala, kterému tleskali diváci na domácích i zahraničních jevištích, mělo v našem městě zapadnout do naprostého zapomnění. Při tom vzpomínání se mi v hlavě rozezněla píseň, kterou on mě naučil a kterou nedávno natočil Vašek Dolejš:

Ty zálužský medvědáří džumtaderáda hezký sou,

vesele si po hospodách flámu džumtaderáda flámujou.

Po parádě se nesou, na děvčata se třesou,

Ty zálužský medvědáří džumtaderáda hezký sou, …

Zanedlouho po něm odešla do nebe i jeho žena Helenka, kterou jsem také velmi dobře znal. Nakonec si poslechněte to, co mi Vlasta kdysi vyprávěl.

Člověče nebýt vojny, já bych snad zůstal starým mládencem. V uniformě uměleckého souboru Vítězná křídla jsme vystupovali v Trenčíně pro dívky z Oděvního závodu Viliama Širokého. Po koncertě se tančilo a na parketě to milostně zajiskřilo mezi mnou a slečnou Helenkou Levčíkovou, která pocházela ze slovenské vesničky Pusté Sady. Tu dědinu bys našel na mapě nedaleko Seredi, proslulého vinařského městečka. Jak se říká, Helenka byla odkojena vinnou révou, a tímhle mokem nakazila i mě. Já jí zase naučil pít pivo, takže u nás obou to bylo půl na půl. No a velkým svátkem bylo, když k nám do Břízy čas od času přijela její starostlivá máma dohlédnout, jak dcera hospodaří, a přivezla s sebou demižón „domácího sereďského“. Tak tohle mně Vlasta jednou vyprávěl. Musím jen dodat, že s Vlastou a paní Čábalovou jsem nejednou tuhle dobrotu ochutnal… Co ochutnal, nejednou jsme se…...

Vážení a milí, to je moje malá vzpomínka na dva dobré lidi, moje přátele, manžele Čábalovi.

Zdeněk Bláha

9. května 2014

 

Špalíček Českého rozhlasu Plzeň, ve kterém Zdeněk Bláha vzpomíná na Vlastimila Čábala si můžete poslechnout na adrese https://prehravac.rozhlas.cz/audio/3127479 (otevře se přehrávač v novém okně).